<p> با توجه به ماهیت پیچیده و چند بُعدی سبک زندگی، مؤلفههای مصرف فرهنگی، فعالیتهای فراغتی، هنجارهای مصرف و شاخصهای اعتقادی - دینی در مفهوم سازی و سنخشناسی سبک زندگی مد نظر قرار گرفت. او اولین هنرمند زنی بود که با دومین آلبوم استودیویی خود در جایگاه شماره یک بیلبورد 200 قرار گرفت. بنابراین در اوایل دهه 50، نیاز به نوازندهها بیشتر از صدای خواننده شد و زمینه برای ظهور موسیقی راک فراهم شد. جوانانی که سبک زندگی ورزشمحور را انتخاب کردهاند، بیشتر جزو خانوادههایی با سرمایه اقتصادی متوسط و سرمایه فرهنگی پایین هستند. همانگونه که گفته شد، در بین آن دسته از جوانانی که این نوع از سبک زندگی را اختیار کردهاند، نوعی گرایشهای واگرایانه مشهود است و عناصر و نشانگان فرهنگ و سنن قومی و ایرانی به مثابه نشانگان ماقبل مدرن به نوعی به حاشیه رانده شده است. به زعم این صاحبنظران در این جوامع افراد درک نازلی از توانایی خود نسبت به کنترل آینده خود دارند، به طوری که آنان کلیه امور و پدیدهها را در حیات اجتماعی خویش به کارکرد نیروها و عوامل ماوراءالطبیعه و متافیزیکال نسبت میدهند. </p>
<p> نکته جالبتر در مورد این افراد آن است که سفرهای این افراد هم با رویکرد قومی انجام میپذیرد و در بیشتر سفرهای خود سعی میکنند به شهرها و مکانهایی بروند که متعلق به قوم خویش بوده، آثار و بنا و مکانهایی متعلق به کُردها را داشته باشد؛ هر چند که با اهدافی مدرن نظیر آشنایی و شناخت نیز مسافرت میروند. تأثیرپذیری این افراد از عناصر مدرنیته صرفاً در حوزه تکنولوژیهای ارتباطی نظیر ماهواره بوده است و این مسأله در راستای سبک زندگی انتخابی آنان و برای ر هنر موسیقی ن به شادی بیشتر است. همچنین، افراد با حضور در جایگاههای اجتماعی متفاوت سبکهای مجزایی را بر میگزینند. سبک زندگی انتخابی این افراد، باعث تقویت هویت اجتماعی در سطوح مختلف میشود، زیرا آنچه برای این جوانان اهمیت دارد، شاد زندگی کردن است و از هر وسیله و عاملی چه در سطح محلی، ملی و یا جهانی استقبال میکنند. ابعاد آسیبزای این سنخ از سبک زندگی در بین جوانان مشهود است.</p>
<p> در سن یازده سالگی، هیوستون به عنوان یک نوازنده در گروه کر انجیل جوان در کلیسای باپتیست نیو هوپ در نیوآرک اجرا کرد ، جایی که او همچنین نواختن پیانو را آموخت. هیوستون قرار بود در این رویداد اجرا کند، اما حضور نداشت. هنگامی که با دوستان خویش هستند، در مورد مسائل قومی و اخبار و رویدادهای زمان حاضر و یا گذشته بحث میکنند و از گذران وقت به بطالت و بیهودگی خودداری میکنند. افراد دارای سبک زندگی مدرن بیشتر جزو خانوادههایی با سرمایه فرهنگی پایین و سرمایه اقتصادی بالا هستند؛ هم خود و هم والدین آنها فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، در حالیکه، از نظر مالی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند. این افراد هم سرمایه فرهنگی و هم سرمایه اقتصادی مناسبی نداشته و بیشتر در تأمین هزینههای زندگی خود و خانواده نقش دارند، و زندگی والدین را الگوی زندگی خود قرار میدهند و با آن همنوایی میکنند. فقط به خدا ایمان دارم و آن موجودی برتر است که همه چیز به سوی آن در حرکت است . احیا با واکنشهای مختلفی از سوی منتقدان صنعت موسیقی رو به رو شد.</p>
<p> از این رو بسیاری از ابعاد گفتمان پست مدرن به طور کل طرد یا به حاشیه فرستاده میشوند. مریام برات هنسن بر این نظر است که سینمای مدرن مشتمل بر سه ویژگی روایت خطی، روابط علی و مرکزیت شخصیتهاست (Contable, 2004:51) اما سینمای پست مدرن از این الگو تبعیت نمیکند. افرادی که در چارچوب این سبک زندگی میکنند، افرادی مصرفگرا، مدگرا، تنوع طلب و دارای هویتی مدرن و جهانی هستند که از الگوهای غربی نظیر بازیگران و خوانندگان و چهرههای سرشناس بسیار تقلید میکنند و کمتر به شناسههای فرهنگ محلی و ایرانی توجه نشان میدهند. همه عالم نقاد اخفش و صرّاف اعمشاند که شهر خود گم کرده و برزن دیگران میجویند و جو خود نایافته ارزن دیگران میطلبند؛ به شب تاریک، خس باریک در دیدهی یاران دیده و به روز روشن کوه معایب خود نادیده (بلخی، 1395 :22). عقل و جان را از نظر با هم بودن به یا و سین در آیة «یس» تشبیه کرده است. اما سینما از آنجا که تفریح عوام شمرده میشد و از طرف دیگر هنرمندان روشنفکر و عمدتاً مخالف هم در آن دست بازتری نسبت به ادبیات و مطبوعات یافته بودند، شاید بهتر از هر رسانه و مدیوم فرهنگی شرایط آن سالها را در خود جذب کرده باشد، بنابراین ما در این تحقیق بخشی از آن سینما را موضوع خود قرار دادهایم تا ببینم که چه رابطهای بین عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و فکری دهههای 40 و 50 شمسی و شکلگیری و تحول هنر موسیقی موج نو سینما ایران وجود دارد.</p>
- ۰۱/۱۱/۲۰