<p> هند را سیاحت کرد و با عقاید بودائی آشنا شد، سپس به ایران بازگشت و به تبلیغ دین جدید پرداخت و آن را با ادیان زرتشتی و بودائی و مهری و مسیحی مطابقت داد، و شاپور اول نیز به آئین وی گروید. بانوی مجتهده نصرت امین در اصفهان به تحصیل پرداخت و به مراتب علمی والایی رسید و بالاخره به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد. محمد در دوران جوانى چنان معروف و خوشنام و درستکار بود که به (امین) ملقّب شد و حتى در میان منازعات قومى، وى را به عنوان داور انتخاب میکردند. زیرا در اصل: در این میان فقط انسان است که با تعیین و انتخاب مسیر تمایلی یا مصلحتی خود میتواند به یکی از آن دو راهی که در پیش دارد عمل کند و یا بهتر بگوئیم نیکی و بدی دو راه تعیین شده قطعی است و هر انسانی عامل انتخاب و ادامه حرکت آن دو در وجود خود است. نور را خالق خیر و تاریکی را خالق شر میدانست و میگفت: انسان در این میان مختار است به جلوه های دو اصل مذکور، یعنی به بدی: که تیره اندیشی، نادرستی، خودخواهی احمقانه، کشتار، حق کشی و غیره است. مانی مخترع خط جدید هم بوده دارای حروف مصوته، که کتابهای مانویان پارتی زبان و پارسیک زبان و سغدی زبان و غیره به آن خط که مشتق از سریانی و ساده تر از آن است، نوشته شده.
واتساپ
<p> ریتم خوب، ملودی جذاب و ترانههای ساده که بتوان راحت با آن خواند این فرمول را تشکیل میدهند. علتش هم بسیار ساده است. دو شخصیت خارجی دیگر هم در داستان حضور پررنگ دارند: مادام و موسیو! در قسمت دیگر معبد درخت کهنسالی وجود دارد که به اعتقاد زرتشتیان این درخت عصای” نیک بانو” دختر یزد گرد آخرین پادشاه ساسانیان است که پس از فرو رفتن در زمین به درخت بزرگی تبدیل شده است. آنطور که مشخص میشود این نقشآفرینی بسیار گسترده بود و کانونهای فرهنگی و آموزشی زرتشتیان ایران در این دوره، به مهمترین و مؤثرترین کانونهای آموزشی و فرهنگی کشور تبدیلشده بودند. به نقل از همشهری، تندیس حکیم عمر خیام نیشابوری ریاضیدان، فیلسوف و شاعر ایرانی از سوی رایزنی فرهنگی جمهور اسلامی ایران در اسپانیا در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید نصب شد. داستان این فیلم تاریخی درباره الیزابت اول ملکه انگلستان در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی است که در دوران حکمرانی او عصر استعمار، جنگ با اسپانیا و شکوفایی فرهنگی کشور آغاز شد. در سال 1986، هنگامی که فاش شد که مقامات دولت مخفیانه فروش سلاح به ایران را در طول جنگ ایران و عراق ترتیب داده اند، دولت ریگان با یک رسوایی لرزید . احادیث اسلامی، سالیان سال موضوع کتابهای بسیاری بودهاست و ارزش این آثار به جهت فهم تاریخ و شکلگیری طیفی از علوم دینی (علوم حدیث)، بالا میباشد.</p>
<p> تاریخ نگاری محلی یکی از اشکال تاریخ نگاری اسلامی - ایرانی است که تالیف آن در نیمه اول قرن سوم هجری و بیشتر برای تعیین نوع تسخیر ممالک توسط مسلمانان و تعیین وضع خراج این مناطق آغاز شد. روزى آن حضرت در غار حرا مشغول عبادت بود که فرشته وحى نازل شد. جمعیت ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی حدود ۶۸٫۳ میلیون بود. شاپور مدت ده سال به کیش مانی وفادار ماند، تا اینکه موبد موبدان نزد او رفت و گفت: این مرد دین ترا فاسد کرده است، مرا با او روبرو کن تا با او مناظره و مباحثه کنم. با این وجود وی به ادارهی پست میرود تا طلاقنامه را برای ژانت بفرستد. در خلال مطالبی که مربوط به رضاداد است هیچ چیزی مبنی بر ازدواج او و ژانت نیست، اما ناگهان پس آزادی وی از زندان، نامهای از پاریس پیدایش میشود که نشاندهندهی ازدواج آن دو است، با عکسی از دخترشان که رضاداد از وجود او اطلاعی نداشته است.</p>
<p> قرن دهم: ابن حجر در صحت انتساب قبه فاطمه بنت اسد و عقیل تردید دارد و اولی را متعلق به سعد معاذ و دومی را مربوط به ابوسفیان حارث میداند. برخی منابع تاریخ نگاری محلی این دوره عبارت اند از: تاریخ نامه هرات تالیف سیفی هروی در سال های 723 تا 724 هجری, سمط العلی للحضره العلیا تالیف ناصرالدین منشی کرمانی در سال های 715 تا 716 هجری, مسامره الاخبار و مسایره الاخیار تالیف آقسرایی در سال 723 هجری, شیرازنامه تالیف ابن زرکوب در فاصله سال های 745 تا 754 هجری, التدوین فی اخبار قزوین تالیف ابوالقاسم رافعی در سال های 675 تا 676 هجری. در طول حیاتاش، ایمهوتب القاب و عناوین بسیاری به دست آورد و به یکی از چند نفری در تاریخ مصر تبدیل شد که به رغم آنکه از خاندانی اشرافی نبود اما پس از مرگ تندیسش ترکیب شده با تندیس فرعون زمانش ساخته شد. در این میان نوشتههای تاریخی دیگری هم وجود دارند که بیانگر اتفاقات مستند تاریخ هستند و فقط باری از حوادث واقعی را به دوش میکشند؛ اما برای خواننده لذت و جاذبهی فراوان به همراه میآورند.</p>
- ۰۱/۰۹/۲۹