این بدان معنا نیست که شعر اول باید در ذهن شکل کاملی بگیرد و سپس بر روی کاغذ منتقل بشود؛ زیرا گاه کلمات هزیان آلود شاعری خیال پرداز نیز میتواند نام شعر بر خود بگیرد. این مجموعهها میتواند شامل کتابهای صوتی، کتابهای الکترونیکی، فایلهای تصویری و فایلهای موسیقی باشد. مانکجی در دوره ناصری برای بهبود وضع زرتشتیان به ایران آمد و کتابهایی مانند چارچمن شارستان، دبستان المذاهب و دساتیر را که پاره ای محتویات آنها به کتابهای تاریخ نویسانی، چون جلال الدین میرزا و میرزا محمد تقی خان سپهر نیز راه یافت، به ایران آورد. زبان غنایی، زبانی آهنگین و لطیف است، الفاظ چه از لحاظ آوایی، چه از لحاظ معنایی در پیوند با یکدیگر قرار دارند و آهنگ آنها در القاء، حس مورد نظر شاعر نسبت به سایر اشعار نقش بیشتری دارد (پارساپور،19:1383). ادب غنایی در شعر کوششی است که شاعر برای سامان دهی و نظم خیالات و احساسات خود انجام میدهد تا بتواند با تجارب پیچیدۀ زندگی روبه رو شود و آنها را درک نماید. اگر شعر را حاصل گره خوردگی عاطفه و تخیّل بدانیم که در زبان آهنگین شکل گرفته است میتوان در تحلیل و بررسی آن چهار عنصر اساسی، عاطفه، خیال، زبان و موسیقی را لحاظ کرد (شفیعی کدکنی،86:1380).</p>
<p> اگر رسانههای ارتباطی بسترهای فکری آموزشی لازم را برای جامعه فراهم آورد پیشرفتهای ذهنی و فکری افراد بالا رفته و روحیه تدبیرگرایی و خردگرایی افراد تقویت میشود و امور شخصی و اجتماعی خویش را در کنترل خود میبیند و این نیز باعث توسعه و پیشرفت جامعه خواهد شد. کم ترین نتیجه و تاثیر استفاده از این خدمات را می توان مدیریت زمان و برنامه ریزی برای استفاده مفید از فرصت ها دانست ولی جای خالی خدمات رسانی تلفن همراه در مراکز مهم فرهنگی یعنی در کتابخانه ها احساس می شود. از منظر کارکرد جنبة شنیداری حروف، آنگاه که شاعر به برخی حروف توجه داشته، بسامد آن در بیت افزایش یافته و با تکرار واکهای همسان و ایجاد موسیقی و تناسب و پیوند آن با محتوا و مضمون شعر، میزان القای عاطفه و محتوا را بیشتر ساخته است. انعکاس هنری حقایق زندگی، توانایی تفسیر و تعبیر حوادث، استفادۀ ماهرانه از حقایق تاریخی و قانونمندیهای طبیعی و اجتماعی، پیوند دادن تجسّم ادبی آرزوهای بشری و تمایلات انسانی، کامیابیهای علمی- ادبی بیانگر قدرت هنری نظامی است. در دوره ناصری، تاریخ نگاری محلی کردستان به اوج و تحول تدریجی ر هنر موسیقی و مورخان جغرافیا و وضع عمومی کردستان را با رویدادهای سیاسی پیوند زدند و این تحت تأثیر هنر موسیقی ی بود که در اواخر دوره ناصری در اکثر تاریخ نویسی های محلی ایران ایجاد شده بود.</p>
<p> زبدة التواریخ شریف قاضی دومین کتابی بود که در تاریخ نگاری محلی کردستان به نگارش در آمد و منبع الهام تاریخ نویسان بعدی کرد، بویژه برای دوره واپسین صفوی و نادری و زندیه قرار گرفت؛به طوری که مستوره کردستانی و دیگر مورخان کرد در نوشته های خود ازآن بهره فراوانی بردند. موسیقی متن در صدر جدول بیلبورد 200 قرار گرفت و به مدت 20 هفته متوالی در آن باقی ماند، طولانیترین سابقه حضور هر آلبوم آریستا در جدول در دوره نیلسن ساوند اسکن (در مجموع در رتبه دهم از هر برندی قرار گرفت) و به یکی از سریعترین آلبومهای فروش تبدیل شد. بیلبورد . رسانه کسب و کار نیلسن 13 مه 2000. ص. مؤلفان بعد از ابنبزاز این نسبنامه را مورد تأیید قرار دادند اما در پژوهشهای معاصر اولین کسی که به این نسبنامه با تردید نگاه کرد کسروی بود که پرداختن به این موضوع خود بحثی جداگانه را میطلبد. برای کمک به این منظور همۀ مباحث معانی و بیان مورد استفاده قرار میگیرد و بیان شاعرانه؛ یعنی این که شاعر خود را از قید و بند بیان معمول و عامیانه برهاند و از الفاظ، معنی غیر معمولی را اراده میکند و با نیروی تخیّل و بیان شاعرانه تجربیات خود را به دیگران انتقال میدهد.</p>
<p> ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر. وی از ارکان شعر فارسی است و سبک جدیدی را در داستان سرایی ایجاد کرده است. همچنین برای درک اهمیت فرهنگی آن، باید آن را علاوه بر وجه موسیقایی، از نظر اجتماعی نیز بررسی کنیم. نظامی نکات ظریف شعر کلاسیک از قبیل ظرافت، بلاغت، فصاحت و قوانین شعری را نیز در جای خود به کار برد و چون هنرمندی استاد وزن، ردیف و قافیه را تلفیق کرد، به گونهای که میتوان گفت بسختی در کلام او سخن بیجا و غیرهماهنگ یافت میشود. این عرصه مجالیاست برای آدمی تا با قدرت سحرانگیز خیال، در پدیدهها حلول کند و روح خود را در آن بدمد و جهان را به دلخواه خویش بسازد و عالمی و آدمی از نو بیافریند. خواجه نصیرالدین طوسی اموری را که اقتضا بر تخییل میکنند چهار چیز دانسته است: وزن، لفظ، معنی و اموری که متعلق بود به لفظ و معنی با هم (نصیر الدین طوسی،588:1361). به طوری که این امر را میتوان برجستهترین خصوصیّات سبکی شاعر دانست. «گرسنهای را گفتند که دو و دو چند باشد؟ شبلی نعمانی شاعر و نویسندة کتاب شعر العجم چند
اینستاگرام
- ۰۱/۰۹/۰۲